Skolor kan vara direkt farliga för barn om vi inte vågar prata som vuxna!

 

Hade jag skrivit detta inlägg igår hade jag använt en hel del svordomar, men jag väntade ut stormen en smula. Nu gör jag ett nytt försök.
Jag vill börja med att detta inte är ett inlägg där jag vill hänga ut vissa lärare eller skolor. Det handlar inte om att skam-belägga, för mig handlar det om att på allvar våga lyfta diskussionen kring värdegrund och bemötande människor emellan. Jag vet att drevet har gått i media om ”Skolsnusk” osv…och på ett sätt är det väl bra att arbetsmiljön tas upp. Jag tänker dock att majoriteten av landets skolor inte lär komma med på bild och lär inte heller komma med i de exempel jag tänker ta upp. 90 % av all skolpersonal brinner säkert för sin uppgift och gör sitt jobb riktigt bra.

Men…vissa saker är enligt mig inte okej!

I förgår lästa jag på Korlingsord om systemet med 3 pinnar. De elever som inte var tysta eller skötte sig på det sätt läraren tyckte var korrekt blev uppskrivna med namn på tavlan och fick sedan streck för varje ”dum” sak de gjorde. När de hade fått tre pinnar åkte de ut.

En vän på FaceBook kommenterade hennes inlägg med följande historia:

”Hade under min tid på mellanstadiet en lärare som hade ett liknande system. Vi fick ett blomblad för varje lektion som genomförts på ett enligt henne tillfredsställande sätt. Dessa blad blev sen en hel blomma och många blommor blev ngn belöning. Funkade inte alls pga att jag ifrågasatte redan då detta system och det kostade blomblad i mängder (Hon borde kallat mig för hösten).”
För ett tag sedan fick jag detta meddelande av en frustrerad lärare:

”Ta av dig kepsen nu annars beslagtar jag den i en vecka!” Hörde precis en lärare säga detta och tänkte. Nej snälla. Det är 2013.”

Och så igår morse så kommer följande text i min telefon av en annan lärare:

”Jag blir så trött på dagens skola. Hittar två elever i korridoren som blivit utlåsta från lektion för att tåg var försenat å de kom 5 min sent. Genomblöta dessutom pga regn. Vart är världen på väg?”

Fick även tidigare hem en uppgift där barnen skall läsa mer i skolan. Detta skulle ske genom att de fick välja mellan ca 40 böcker och där vi sedan i hemmet skulle ställa en rad olika kontrollfrågor för att se så de hängde med. Man betonade vikten av att vi föräldrar skulle engagera oss i barnens läsutveckling och att detta arbete var viktigt.

Detta är sammantaget INTE ok!!

Detta är för mig obegripliga metoder för att främja barns lust och motivation till nyfikenhet och lärande. Detta är metoder som inte på något vis i världen stärker banden och relationerna människor emellan i skolan, varken mellan vuxna och barn, barn till barn eller vuxna till vuxna. Dessa exempel urholkar barns självkänsla och enligt mig kränker de som individer. Det handlar snarare om makt än om lärande och utveckling.

Ni kan tycka att detta är att ta i, att ta upp några få exempel, men jag tycker det är mer än så. Jag önskar så mycket att lärare och rektorer verkligen vågade ta upp dessa värderingar på sina APT träffar, pedagogiska caféer, föräldramöten, elevråd, etc. Detta är livsviktiga frågor som vi måste lyfta upp till ytan. Att som lärare må dåligt över att se sina kollegor utföra handlingar som man själv känner magont av skapar ingen bra organisation i längden. Som skolledare måste du våga ta denna diskussion och verkligen arbeta med detta.

Att hänga ut barn med namn på tavlan och få tre streck är att kränka enligt mig….och det är INTE ok!

Att belöna barn med blomblad, medaljer, poäng, guldstjärnor etc. om de är ”lydiga” och låta andra barn som inte riktigt får ihop allt, ha andra behov och myror i baken sitta och titta på de andra medaljörerna …. är INTE ok!

Att skapa metodiskt utanförskap och tro att detta ska främja inlärning och lust är helt galet!

Att hota människor att ta deras ägodelar så som kläder, smycken, kepsar och på så vis kränka deras identitet… är INTE ok! (läs mer om detta här)

Att låsa ut elever från möjligheten till att delta med andra och tro att detta ska öka förutsättningarna att nå kunskapsmålen i skolan är galet. Vi visar här tydligt att vi inte sätter varje barns bästa i fokus utan vårt sätt att utöva makt. ….och detta är INTE ok!

Att ge elever uppgifter där föräldrarnas kunskap och tid krävs för att lyckas är inte bra. Jag vet att många barn idag inte har en chans att lyckas med en sådan uppgift. Många föräldrar kan inte själva läsa dessa böcker, vissa familjer kan inte stötta sina barn i denna utveckling (och de har ofta inte heller råd med dyra läxkonsulter) och hur ska de så kunna djupanalysera sitt barns läsutveckling. Detta är ju något skolan är till för trodde jag. Detta är INTE ok!

Detta inlägg handlar inte om att kasta skit på lärare eller skolor, tvärtom, belysa saker när det inte är ok. Hade dessa situationer skett på vuxna människors arbetsplatser hade detta blivit ett ärende för chefen, facket…kanske slutat med anmälan. För barnen är det inte lika enkelt. Vem är deras ombud när de sitter med blöta kläder i korridoren och inte får komma in?

Jag vet exakt vem detta ombud är….det är DU. Just DU och JAG.

Vi måste våga säga ifrån och säga detta är inte ok! Vi måste våga vara besvärliga och jobbiga som kollegor, föräldrar eller släktingar.
Vi måste våga samtala som vuxna om det här. Det handlar inte om att ngn vill våra barn medvetet illa. Det handlar inte om vi mot dom. Inte en chans. Det handlar om ett gemensamt vuxenansvar. Men om vi inte lyfter fram dessa olika sätt att se på barn, pedagogik, bestraffning, likavärde, på våra möten, i lärarrummet, apt- träffar, vid middagsbordet etc. så går det ytterligare en dag. En dag där det finns en klump i magen på många av oss. Vuxna som unga. För det känns inte bra när det känns fel. Och ju längre man går med den känslan ju tyngre blir det.

Så med detta inlägg vill jag bara säga….det mesta är säkert ok….och bättre än så…men vissa saker är helt enkelt INTE ok!

Kram/Micke

Skola OKTOBER 22, 2013

KOMMENTARER

0 svar till “Skolor kan vara direkt farliga för barn om vi inte vågar prata som vuxna!”

Lämna ett svar


2 miljoner minuter….pecha kucha..en utmaning, tack Skolvåren!

Igår och idag har #afkMalmö ägt rum. Det är Skolvåren som återigen mobiliserar folk för att tänka skola och lärande här och nu. Jag skulle självklart varit på plats men […]

Hej Skolan, är du redo att ändras i grunden?

  I går hade projektet REDA (Regional Digital Agenda) för Blekinge, Kick Out. Arbetet har letts av NetPort Science Park. Under våren har flera grupper ur olika samhällskategorier arbetet fram visioner […]

Solen i ögat.

  Jag får ibland kommentarer över att jag är så jäkla positiv på nätet. Hur jag uppdaterar varje morgon med klämkäcka ord och tankar. Jepp, det är sant. Jag gör […]

SENASTE FRÅN INSTAGRAM

FÖR BOKNING OCH KONTAKT



Kontaktuppgifter

MICKE GUNNARSSON.