Fan, det handlar ju inte om kepsen!

 

Uppdaterat! Nu går det att läsa hela blogginlägget här direkt.

Igår kunde jag läsa följande på en väns Facebook status:
”Idag steg min son, snart 16 år,upp tidigt för att representera sin skola då de har ”Öppet hus”….. Wow tänkte jag …..han måste känna en viss stolthet över sin skola när han gör detta…..han brukar sova ganska länge på helgen!!! Han gav sig iväg…..MEN kom till vår stora förvåning hem igen efter ca en halvtimme Då visar det sig att han hade blivit åtsidoplockad av en lärare på skolan som hade undrat ”Är du dum? Här har vi vår stora dag då vi vill visa att här använder vi inte keps….och så har du keps på dig!!!! Du kan gå hem!!!”Sagt och gjort. ….han gick hem!!!! Nu är min fråga…..Vilket år är det nu igen? Överreagerar jag när jag blir vansinnig, besviken och oerhört ledsen för min sons skull?”
Detta gjorde mig så så ledsen. Först trodde jag arg, men efter en stunds andning, ledsen.
Jag tänker nu fundera ur två perspektiv.

KEPSEN
Jag vill först bara fundera kring just kepsen i sig, som jag inte anser är det största problemet men ändå. Den verkar ju ha en stor inverkan på många skolor i landet.
Jag tänker skriva ett antal argument varför jag tycker att det är ok att ha keps, sedan tänker jag att de som inte håller med kan fylla på med sina argument under ”kommentarer”.

– Ungdomar köper inte kepsar för hundratals kronor för att jävlas med vuxen världen.
– Kepsen är idag ett smycke eller en accessoar likt en brosch, sjal, ring, halsband.
– Kepsen handlar om en del i ens identitet.
– Kepsen handlar om ens kultur och ens mode. Ett sätt att känna sig fin.
– Kepsen kombineras ofta med en ”kepsfrilla” likt som vi vuxna kan matcha hår och diadem.
– Kepsen kan vara ett sätt för många unga att känna sig trygg. Ett skönt ställe att söka skydd om man behöver. Det kan vara skönt att inte behöva titta någon in i ögonen när det gör för ont. Och detta vet vi vuxna att vi aldrig få tvinga barn att göra. Det är ytterst kränkande.
– Kepsen är inte så pass tjock av tyg att det kan hindra mina ord att nå ungdomars öron eller hjärna.
– Kepsen är idag ett språk, ett sätt för människor att kommunicera om det de tycker är viktigt.
Många ungdomar trivs bra i keps och har hellre den på än utan.
Anledningen till att vi bar huvudbonad för 100 år sedan har utvecklats och är inte riktigt den samma idag.

Så här var några av de argument jag känner kring just huvudbonaden, keps. För min del då jag föreläst för säkert 10 000 ungdomar och kanske 100 000 vuxna har jag ALDRIG sett en keps, mössa, slöja….men jag är säker på att många av de hade de på. Det vi fokuserar på växer.

NU till det jag tycker är mångt mycket allvarligare när det gäller kepsförbud och till den situation min vän skrev i ovanstående exempel är..

VÄRDEGRUND
För mig är det otroligt viktigt att om ska vi arbeta med barn så måste vi våga utgå ifrån deras perspektiv. Vi måste våga försöka se världen utifrån deras perspektiv. Bara för att de inte gillar dansband kan jag liksom inte tvinga de att bara lyssna på dansband. Och jag kan inte förbjuda Avicci bara för att jag inte gillar honom. JO! Jag kan absoluta göra detta, förbjuda och tvinga…men det är inte bra i min relationsutveckling med min vän. Och jag får inte heller göra så om jag arbetar som pedagog, tänker jag. Jag vet att detta är kränkande och strider mot ex barnkonventionen. Några exempel:

Paragraf 2: Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras.
Paragraf 3: Barnets bästa ska komma i främsta rummet vid alla beslut som rör barn.
Paragraf 8: Varje barn har rätt att behålla sin identitet.
Paragraf 13: Varje barn har rätt till yttrandefrihet, att tänka, tycka och uttrycka sina åsikter.
Paragraf 16: Varje barns rätt till privatliv ska respekteras.
Paragraf 19: Varje barn har rätt att skyddas mot fysiskt eller psykiskt våld, övergrepp, vanvård eller utnyttjande av föräldrar eller annan som har hand om barnet.
Paragraf 29: Skolan ska hjälpa barnet att utvecklas och lära sig om mänskliga rättigheter.Paragraf 37: Inget barn får utsättas för tortyr, annan grym behandling eller bestraffning eller dödsstraff. Frihetsberövande av ett barn ska ske i enlighet med lag och får endast användas som en sista utväg och för kortast lämpliga tid.

När det gäller skolan så är vi som arbetar där till för elevernas skull, inte vår egen. Vi måste på allvar som ledare och personal våga tala om just vår gemensamma värdegrund och vår syn på barn. Hur ser vi på fostran, straff och regler. Hur jobbar vi på riktigt med elevers delaktighet och inflytande. Detta är inget unikt med skolan, detta gäller alla arbetsplatser och även i våra hem och hus. I fallet ovan så handlar det inte för mig om kepsen i sig utan hur vi vuxna gått vilse i vår egen historia. Hur svårt vi har för att släppa vår egen trygghetszon till fördel för andra. För det är ju det vi vill vara, en fördel för våra elever. Exemplet visar också sorgligt nog på hur vi ibland, särskilt som vuxna, kan ta oss rätten att kränka ett barn. Denna situation hade aldrig skett vuxen till vuxen.
Jag vill inte hänga ut någon eller peka på någon särskild pedagog. Detta exempel har hänt mer än en gång i vårt land. Jag vill mera lyfta fram vikten av att vi stannar upp och funderar på vad vi håller på med.

Kepsar är inget skolfenomen, huvudbonader och andra smycken tillåts på en mängd arbetsplatser i vårt land. Självklart blir det svårt att som pilot, kirurg, formel1 förare, hockeyproffs…knöla på sig en keps, men det tror jag vi människor förstår när vi väl står där. Och det är ju det pedagogik handlar om…inte att jag ska förmedla sanningar, utan snarare hur jag på bästa sätt kan stötta barn med verktyg och frågor som hjälper dom att finna sin egen.

PS. Jag kan tycka att det nu vore på sin plats att man 2015 lagstiftade att det är ok att de barn som vill ha keps på sig i skolan får ha det. Har man däremot tryck och texter på kepsen som strider mot sveriges rikes lag, får man byta keps

Kram/Micke

Sedan innan går det även att läsa texten i sin helhet här.
LÄS INLÄGGET HÄR!

Skola FEBRUARI 08, 2015

KOMMENTARER

18 svar till “Fan, det handlar ju inte om kepsen!”

  • Eva säger: 2015-02-08 kl. 08:09

    Kan inye läsa mer än till ”han nrukar sova ganska länge på helgen!!” ??

  • Helena säger: 2015-02-08 kl. 13:25

    Jag håller sällan med dig rakt av i det du skriver. Du har ofta många bra och progressiva tankar, men som ibland hamnar lite utanför vad som är genomförbart.

    Denna gång har du huvudet på spiken. Jag skulle aldrig kunna stå bakom ett kepsförbud, sånt trams. Av just skälen du angav ovan.

    Sköra tonåringar behöver man inte klä av rustningen på, i gruppmiljön i skolan. Däremot bör man ju informera om att i somliga sociala sammanhang förväntas du själv förstå att den inte hör hemma. Förhoppningsvis minns det vad man sa, eller så lär de sig den hårda vägen.

    Snarare är det ju beteendet luva plus keps, så man knappt ser vem det är som är intressant. Mår eleven dåligt? Är den otrygg? Inte sällan är det eleverna med hårdast utsida och mjuk insida som ser ut så.

    Trist bemötande eleven fick. Kunde man klargjort förutsättningarna innan? ”På öppet hus vill vi visa hur våraregler är, kommer du hit förväntar vi oss följande…”

    • micke säger: 2015-02-08 kl. 13:39

      Tack för dina tankar!

  • Anders säger: 2015-02-09 kl. 14:32

    Du har ju alldeles rätt i din rubrik – det handlar inte om kepsen, det handlar om respekt, men från båda håll!

    Din bekants son blev behandlad respektlöst när han blev kallad ”dum” för att han tog keps just den här dagen – men samtidigt visar ju pojken ingen respekt mot de regler som faktiskt finns.
    Om nu keps är så viktigt för elever så finns det ju elevråd och inflytandegrupper i alla skolor där man kan driva den frågan.

    Rent praktiskt så tycker jag nog att keps och solglasögon och sånt kan vara i vägen när man ska kommunicera med någon och jag har bekanta som är lärare som säger samma sak men det gäller ju i lektionssammanhang. På skolgården spelar det ju mindre roll.

    Sen måste jag säga att du tar verkligen i så du kräks när du pratar om värdegrund – jämföra kepsförbud i skolan med paragraf 37 i barnkonventionen? Verkligen?!

    Helena som kommenterade här ovanför tycker jag verkar ha en mer nyanserad bild.

    • Carina Ericsson Evans säger: 2015-02-10 kl. 14:24

      I detta fall visas det inte vad det finns for regler. Och jag anser att respekt ska ALLTID finnas. MEN, min stallning till detta ar ocksa om rattvisa av huvudbonad. Ar det regler for huvudbonad over huvud taget eller BARA keps som galler ??

  • Caroline säger: 2015-02-10 kl. 11:48

    Jag håller med dig, för mig så är ett kepsförbud i skolan faktiskt kränkande mot eleverna. Det finns ingen rimlighet i att förbjuda det, det är maktmissbruk och översitteri. Och nej en keps stör inte i kommunikationen och är inte alls jämförbar med ett par solglasögon.

    • Anders säger: 2015-02-10 kl. 12:51

      Vilka brösttoner – kränkning, maktmissbruk, översitteri – och i Mickes inlägg var det övergrepp och tortyr.

      Jag kan inte se problemet med att rätta sig efter de regler som finns men samtidigt arbeta för att förändra de regler man ogillar. Se det som en övning i demokratiprocessen.

  • Anna säger: 2015-02-10 kl. 23:40

    För mig som är född på 70-talet känns kepsförbudet som ngn kvarleva från tiden då vi skulle niga, bocka och Ni:a för att visa god fostran och respekt för den äldre. Syftet med skolan är lärande och kepsen är väl knappast ett hinder? Upplever att det läggs tid och kraft på icke relevanta ämnen och som tar fokus från syftet/slutmålet. Eller finns det belägg för att de elever som bär keps på ngt sätt hamnar på lägre kunskapsnivå, får lägre resultat i Pisa-undersökningar, sämre möjligheter till jobb eller vidareutbildning etc???

  • Carina säger: 2015-02-20 kl. 07:46

    Åh vilket bra inlägg om detta ämne. Måste tipsa min kollega om detta (som jobbar på en högstadieskola). Där är dispyter om denna keps något vardagligt. Som tar mkt energi från de vuxna. Jag har själv aldrig förstått det då jag tänker mer som du.

  • […] Gunnarsson har skrivit om det här på ett väldigt bra sätt, tycker jag. Läs ”Fan, det handlar ju inte om kepsen!” och ”Rör inte min keps, du får en […]

  • Caroline säger: 2015-03-16 kl. 08:32

    Min första tanke som kommer när jag läser detta är…..att jag vet att hur osäker man än är……tro mig jag vet…….så hjälper det INTE att gömma sig bakom något…..som i detta fall en keps……för det blir som att strö salt i såren…..man kan dölja sin osäkerhet på många sätt eller hur? Det är väl bättre att ta den tiden som tjafsade om kepsar tar…..att istället prata om sådant som förstärker ens självförtroende…..så kommer nog kepsen läggas på hyllan…..En annan reflektion är att om man väljer och vill ha en hög hatt på sig…..eller en peruk…..eller om man väljer en klädsel som man känner sig trygg i men som här skolan som inte anses vara korrekt. ….då kan ingen säga något om det heller tänker jag. …..antingen får alla göra precis som dom själva vill eller så skapar man samma regler för alla.
    Tack för ordet ☺

    • micke säger: 2015-03-16 kl. 12:13

      Men om man nu bara vill ha det som smycke då? Och om man just nu i livet har behov av lite extra trygghet, ska jagats mig makten att beröva ngn annan den då? Bara en tanke?

  • […] som han lyfter självklarheter till ytan på sitt eget småkritiska sätt. Nu senast nämner han #okmedkeps, hans senaste drive som inte alls handlar om keps i skolan utan om barns självklara rättighet att […]

  • Bengt Nilsson säger: 2015-11-10 kl. 15:07

    Hej!
    Kepsen är inget annat än en huvudbonad som man skall
    hänga av sig när man är på sin arbetsplats, det finns tyvärr alltför många saker som bärs in i skolan som man borde förvara på andra platser, som mobiltelefoner, jackor, halsdukar, mössor m.m. Att kepsen har med ens identitet att göra är att förenkla en personlighet och göra den till en död pryl. Risken är stor att kepsen far runt i klassrummet och skapar oordning, så läraren måste lägga ner energi på något som är helt meningslöst och som förstör studielugnet för de flertalet elever som vill lära sig något, detta kan man enkelt undvika om kepsen hängs på en krok i korridoren. Om det är varmt i klassrummet som det ofta blir är det lätt att man svettas under kepsen och då är man ett problem för sin omgivning. Det behöv människor i det här landet som vågar sätt ner foten och säga Nej och förklara hur man visar respekt för andra människor. Det är ett mycket större problem med att man inte kan förvara saker i korridoren och i omklädningsrum längre eftersom de riskerar att bli stulna.

    • micke säger: 2015-11-13 kl. 07:01

      Hej Bengt och tack för din kommentar. Jag respekterar dina tankar men jag måste vara ärlig att säga att dina ord berör mig starkt. jag blir ledsen. Så kan det vara. Du skriver i slutet så vackert ”visar respekt för andra människor”. Detta kan man inte i min värld göra genom att ”sätta ner foten” i en annan människas liv och bestämma huruvida den tycker ett smycke, en klädstil, en keps, en klänning, en tatuering eller något annat är viktigt eller ej. Jag säger det igen, som jag sagt så många gånger förr, den dagen du pekar med ett finger mot ngn annan så pekar tre fingrar på samma hand mot dig själv. Ta hand om dig / Micke

    • Anna säger: 2015-11-13 kl. 09:12

      Hej,
      Jag reagerar på formuleringen ”säga Nej och förklara hur man visar respekt för andra människor”. Varför förklara istället för att själv visa respekt? Anledningen till att ordet förklara behöver finnas med i den meningen är just att den vuxna inte genom sina handlingar visar respekt när den talar om för barnet/ungdomen att den inte får ha keps på sig.

      Och nej, det är inte att förenkla en personlighet att säga att kespen har med ens identitet att göra. Det är grundläggande sociologisk kunskap att människor har ett stort behov av tillhörighet till olika grupper och neostammar och att skapa sin identitet. Och identiteten skapar vi genom att visa både vad vi tillhör och inte tillhör. Ett (enkelt) sätt att visa vilken grupp man tillhör eller vilken identitet man har är att använda kläder och accessoarer. En keps har ett budskap. Den symboliserar något jag är men också något jag inte är. En keps, precis som många andra ting, väcker associationer hos oss människor som gör att vi snabbt kan avgöra om personen hör till ”min grupp” eller någon annan och säger mig något om vad jag kan förvänta mig av personen (baserat på mina erfarenheter). Alltså är kepsen en viktig del i en ung persons identitetsskapande. Det förstärker personens personlighet, den förenklar den inte. Att ta det identitetsskapande tinget ifrån personen är att inskränka personens frihet. En kränkning?

      Och på vilka grunder? Kepsen på X huvud skadar ju inte Y? Möjligtvis kan den skymma ansiktet och på så sätt försvåra kommunikationen och då är väl det ett utmärkt tillfälle att visa ungdomen hur man på ett respektfullt sätt framför sin åsikt och önskemål. T ex ”Din keps skymmer ditt ansikte. Jag upplever att det är svårt att se dig ordentligt när du har den på dig/så långt neddragen och det känns tråkigt att inte kunna se ditt ansikte ordentligt när vi pratar med varandra. Skulle du kunna tänka dig att ta av dig/dra upp kespen när vi har lektion/när vi pratar?” Förhoppningsvis kan en respektfull diskussion följa här. Och även om svaret blir nej så vill jag tro att du har lärt ungdomen hur man beter sig med respekt. På sikt om inte annat.

  • Lena säger: 2015-11-13 kl. 11:13

    Hej!
    Vad är det för fel på de som INTE har några problem med att ta av sig kepsen/hatten/mössan när man är inomhus?
    Hur går det för de som inte klarar av att ta av sig dessa saker när de t.ex. är utomlands? Om de tar av sig kepsen/hatten/mössan när de är utomlands (typ i kyrkor, restauranger m.m.), så klarar de väl av att göra det här hemma också eller?

    Många kramar!

    • micke säger: 2015-11-13 kl. 11:17

      Tycker våra ungdomar är fantastiskt kloka och har nog inga problem med att ta seden dit man kommer, frågan är ju snarare vad det är för seder vi, du o jag tror är viktiga att ha för våra barns bästa?

Kommentera


”Tiggarna” är livsviktiga för vår samhällsutveckling och vår HC!

  Idag kändes det i hela hjärteroten, det blev så tydligt. All denna debatt om ”tiggarna” på våra gator. Jag kunde idag förstå med hela mitt väsen hur livsviktiga de […]

Straff är ingen konsekvens.

  Om jag struntar att gå upp i tid på morgonen innebär detta garanterat att jag får stressa mer, barnen kommer kanske för sent till skolan och jag blir sen […]

En äldres vädjan till hemmet.

  Detta lilla brev kommer kanske ifrån en farmor eller en morfar, eller kanske en gammelfarafar eller en syster…. ”Detta lilla brev skulle jag bara vilja att ni läser på […]

SENASTE FRÅN INSTAGRAM

FÖR BOKNING OCH KONTAKT



Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrev i samarbete med Jesper Juul & Family Lab!






Kontaktuppgifter

MICKE GUNNARSSON.